Kustantaja:WSOY
Julkaistu: 2015
Sivuja: 473
★★★★★
"Ja heitä kaikkia ajoi rakkaus.
Sarastuksen palatsi kuhisee valtapelejä ja pieni
paholaislapsi keittelee myrkkyjään. Prinsessa Sadeialla on pakkomielle, joka uhkaa koko valtakuntaa.
Sarastuksen Lasinkirkas Sadeia on vasta kuudentoista, mutta
hän on hallinnut vuosia yksinvaltiaana maataan. Hänen on pidettävä kaikki
langat käsissään ja kaikkien on taivuttava hänen tahtoonsa.
Valtameren takana elää Surukauriin kansa, jolle surukauris
kertoo, kuinka paljon surua kukin joutuu elämänsä aikana kantamaan. Pieni
Uli-poika saa suuremman lahjan kuin kukaan aikaisemmin ja kirjoittaa viestin,
joka kantautuu liiankin kauas.
Enorannan romaani on kertojaäänien kudelma, jossa kaikki
haluavat jotakin ja rakastavat jotakuta. Se on kuin prisma, jossa unelmat,
valtasuhteet ja riippuvuudet taittuvat ja hajoavat."
Kun näin Surunhauraan,
lasinterävän -nimen ensimmäistä kertaa Risingshadowssa mielenkiintoni nousi
heti, mikä on surunhaurasta ja lasinterävää? Myös kansi oli kaunis, tosin en
tarttunut tähän heti, sillä selailtuani tätä kirjastossa ja kirjakaupassa
silmiini osui vain Ulin kohtia, jotka eivät herättäneet mielenkiintoani
selatessa, eikä juuri lukiessakaan. Onneksi Ulin osuus kirjasta ei ollut niin
iso kuin takakannen kuvaus antaa ymmärtää, vaikka hänen tekonsa ovat
merkittäviä juonen kannalta.
Tästä kirjasta tuli jotenkin
mieleen Game of Thrones. Tosin
GoT-yhteys ei syntynyt esim. juonesta, vaikka muutamat hahmot pientä
valtaistuinpeliä harrastavatkin jää se silti melko pieneksi. Mielleyhtymä
GoT:in ja Surunhauraan, lasinterävän välillä johtuu hyvinrakennetusta
maailmasta ja siihen luoduista eri kulttuureista, sekä monipuolisista ja
älykkäistä hahmoista. Hahmoja oli monta ja joidenkin mielestä se oli sekavaa,
mutta minä olen heikkona kirjoihin joissa on monia eri hahmoja. Vielä parempi
jos he edustavat tapahtumien ja kirjan yhteiskunna eri puolia. Asioissa on
monta näkökulmaa, joten miksei fiktiossakin? Laaja hahmoskaala auttoi
esittelemään kirjan monia eri kulttuureja, eivätkä ne siis tuntuneet
päälleliimatuilta vaan niille annettiin eläviä esimerkkejä.
Mainitsinkin jo etten oikein
pitänyt Ulista, hän oli minusta pilkkanimensä Ulinan arvoinen, lisäksi
lapsihahmot eivät oikein sytytä. Muutenkin Surukauriinkansa jäi minulle hieman
liian epätodellisen positiiviseksi, aivan kuin joku hippien unelmamaa. Sen
sijaan Sidrineian matriarkaattinen kuningatarkunta oli kiehtova, olen lukenut
paljon feminististä kirjallisuutta, joissa naisia alistetaan joten
"akkavalat" oli mukavaa vaihtelua. Jotkut ovat sanoneet tästäkin
asiasta eriävän mielipiteen, että matriarkaatti fantasiamaailmassa on muka
päälleliimattua, mitä se kertookaan yhteiskuntamme piilorakenteista.
Kirja oli jotenkin todella
yhteiskunnallinen ja psykologinen (vai
näenkö näitä puolia joka paikassa koska pänttään niitä nyt? :-D) Yleensä
paasaan hahmoista ja niiden aitoudesta, mutta minusta tässä kirjassa hahmot
olivat enemmän yhteiskuntansa ja kulttuurinsa heijastumia, niin etten oikein
osaa käsitellä niitä päätymättä lopulta heidän taustaansa. Kiinnostavinta
kirjassa oli hahmojen valtasuhteet Sadeian ja lasittarien välillä, sekä se
kuinka hahmot tarkastelivat toistensa kulttuureja. En tiedä onko Enoranta
tarkoittanut, että tämän tarinan opetus olisi hänen näkemyksensä
ihanneyhteiskunnasta, mutta siltä se tuntui, sillä hahmojen lisäksi myös
yhteiskunnat ja kulttuurit kokivat henkistä kasvua ja oppivat ymmärtämään
toisiaan.
Lopputulema on se että kirja
oli aivan mahtava. Olenko myöhäisherännyt suomalaisen fantasiakirjallisuuden
saralla vai onko näitä helmiä alkanut nyt vasta ilmestyä kustantamosimpukoista?
Surunhauras, lasinterävä on jännittävä ja monipuolinen teos nuorille ja
aikuisille, ja antaa nautinnon lisäksi paljon ajateltavaa.
Olipa mainio teksti! Tämä kirja odottaa hyllyssä, toivottavasti pääsen uppoutumaan siihen pian :)
VastaaPoistaKiitos :-) Tämä kirja on kyllä lukemisen arvoinen!
Poista